spánek

Zdravý spánek = zdravý životní styl

Stále více a více z nás v poslední době trápí chronická nespavost a problém se stále zhoršuje. Jaké jsou hlavní příčiny nespavosti? Na prvním místě je to nezdravý životní styl. Nespavost může mít různé formy – nekonečné a obtížné usínání, opakované noční probouzení nebo náhlé probuzení uprostřed noci, které trvá až do rána. Do nespavosti však řadíme i případy, kdy sice spíme dlouho, ale kvalita spánku je tak nízká, že ráno vstáváme s pocitem, že jsme se vůbec nevyspali. Některým z těchto typů nespavosti je v současné době postiženo asi 30% všech lidí.

Nedostatečný nebo nekvalitní spánek zásadním způsobem ovlivňuje kvalitu našeho života. Přes den jsme pak ospalí, nepozorní, bez fantazie, máme problémy s pamětí, jsme zpomalení a mnohem výrazněji vnímáme bolest. Nedostatek spánku bohužel také velmi negativně působí na činnost srdce a imunitního systému. Nespavost trojnásobně zvyšuje počet případů bolesti hlavy a dvojnásobně bolest krku a zad. Dále dokonce čtyřnásobně zvyšuje riziko vzniku deprese a úzkosti. Zvyšuje se také pravděpodobnost nadužívání alkoholu a drog.

Spánek je velmi dynamický proces, při kterém mozek nikdy nespí. Spánek má dvě základní spánkové fáze. První fáze REM je provázena rychlými pohyby očních bulv pod zavřenými víčky. Během této fáze se nám zdá většina snů. V této fázi spánku spíme nejhlubším spánkem, nevnímáme okolní prostředí – tzv. spánková paralýza. Druhou základní fází spánku je NON REM, o které se dosud tvrdilo, že je to fáze spánku beze snů. Aktuální poznatky vědců v tomto oboru ale prokazují spíše opak.

Optimální doba spánku je 8 hodin, celkem tedy prospíme asi třetinu našeho života. Délka spánku se během našeho života přirozeně mění. Malé děti spí mnohem déle než 8 hodin, které potřebuje dospělý. V pozdějším věku se naopak doba spánku snižuje, seniorům stačí i méně než 7 hodin spánku a tato doba je u každého člověka individuální.

Za léky proti nespavosti v naší zemi utratíme každý měsíc přes dvacet milionů korun. Nedá se ovšem říci, že spolknout prášek znamená usnout rychle a spát zdravě. Používané léky na spaní nejsou vůbec bezpečné a to zejména při dlouhodobějším používání. Velmi často vzniká drogová závislost na těchto lécích. Jak tedy účinně a bezpečně bojovat proti nespavosti? Velmi často stačí jen přidat dostatek tělesného pohybu během každého dne. Zejména pokud pracujeme celý den pouze v kanceláři a zbytek dne trávíme doma u televize nebo internetu, zaděláváme si téměř jistě na současné či budoucí problémy se spánkem. Stejně tak není dobrý nápad, trpíme-li nespavostí, vypít večer šálek kávy či skleničku tvrdého alkoholu. Naopak jeden půllitr kvalitního piva je v tomto směru velmi dobrý a zdravému spánku prospívá.